Geplaatst op 24 juni 2021
Leestijd: 8 min
Studiebegeleider Emma over haar ervaringen als mentor bij NTI
Als student bij NTI moet je altijd ergens terechtkunnen met vragen of problemen. Bij een persoon die jou begeleidt, motiveert of meekijkt wanneer je tegen problemen aanloopt. Deze personen zijn de mentoren van NTI. Eén van hen is Emma. Mentor van alle cursussen en mbo-opleidingen van NTI. Emma vertelt over haar werkzaamheden als mentor binnen NTI en geeft een aantal handige tips.
Wanneer jij als student een cursus of studie gaat volgen bij NTI moet je altijd ergens terechtkunnen met vragen of problemen. Een persoon die jou kan begeleiden, jou gemotiveerd houdt of meekijkt wanneer er problemen ontstaan tijdens jouw studie. Deze personen zijn de mentoren van NTI. Eén van hen is Emma. Mentor van alle cursussen en mbo-opleidingen die NTI aanbiedt. Zij vertelt over haar ervaringen en werkzaamheden als mentor binnen NTI.
Emma is 26 jaar en geboren en getogen in Leiden. Twee jaar geleden heeft ze haar diploma Media & Entertainment Management behaald in Den Haag en is ze aan de slag gegaan in de muziekbranche. Daar werkte ze met artiesten voor verschillende concerten. Tijdens corona verloor ze haar baan in deze sector en moest ze op zoek naar een nieuwe uitdaging. Een communicatie gerichte functie waarbij ze haar sociale skills kwijt kon. Als fervent wielrenner heeft ze heel Nederland doorkruist en zelfs op de cover van een tijdschrift gestaan. En nee, Emma is geen asociale wielrenner, want als één van de weinige wielrenners beschikt zij over een fietsbel.
Waarom NTI?
Nadat Emma haar baan verloor in de muziekbranche was ze van plan om een cursus te gaan volgen en een baan te zoeken. En dan het liefst in Leiden, zoals ze zelf zei: “Ik zou heel graag in de stad waar ik zoveel van houd willen werken.” Nadat ze op zoek ging naar een cursus binnen NTI, ontdekte ze het bedrijf NTI. Ze keek naar de vacatures en besloot te solliciteren. Naast de werkzaamheden stond er nog een voordeel in de vacature. Medewerkers van NTI kunnen makkelijk cursussen en studies volgen bij NTI. Twee vliegen in één klap, dacht Emma. Kort daarna werd ze aangenomen als mentor bij NTI.
Wat doet een mentor van NTI?
Simpel gezegd, beantwoordt een mentor van NTI alle niet-inhoudelijke vragen van studenten. Emma begint haar dag altijd met het doornemen van vragen via WhatsApp. Deze zijn kort te beantwoorden. Daarna komen er vragen via de mail en zit ze elke dag 3 uur aan de telefoon. Elke mentor beantwoordt de vragen op deze verschillende kanalen. Telefonische gesprekken gaan over hele uiteenlopende dingen. Studenten zijn op zoek naar bepaalde onderdelen in hun online leeromgeving, hebben feedback of een peptalk nodig of hebben behoefte aan tips tijdens hun studie, zoals efficiënt studeren. Emma put hierbij uit haar eigen ervaringen als student. Ze geeft dan tips en praktische informatie.
Het komt wel eens voor dat ook een mentor het antwoord op een vraag niet weet. Dan communiceert zij de vraag door naar een andere afdeling, om zo uiteindelijk het antwoord door te kunnen geven aan de student. Een voorbeeld hiervan zijn zaken over het boek. In het boek staat het een en op de website of in de toets staat iets anders. Emma maakt de toetsen of studies niet, dus kan zulke inhoudelijke vragen niet beantwoorden en mailt dan een andere afdeling voor het antwoord.
Wat zijn Emma haar werkzaamheden binnen NTI?
Emma is officieel mentor cursus & mbo. Ze is samen met haar collega’s mentor van alle studenten die een cursus of opleiding volgen.
Er zijn studenten die vaker contact zoeken dan anderen, die herken je dan. Maar er zijn te veel studenten bij NTI om ze direct bij naam en stem te herkennen. Toch worden studenten, volgens Emma, niet gezien als een nummer. Natuurlijk heeft iedere student zijn of haar studentnummer. Deze hebben mentoren nodig om in het systeem mee te kunnen kijken met de student. Maar studenten worden benoemd bij hun voornaam en worden gezien als een persoon die heel graag de opleiding goed wilt afronden en waar de mentoren, zoals Emma, persoonlijk bij willen begeleiden.
Emma herkent dit ook uit haar eigen studietijd. Je wilt graag dat docenten en mentoren je herkennen. Dat is iets wat deze studenten vaak meer missen. En daarom geven zij om de zoveel tijd een mentoruur. Daarbij geven de mentoren een spoedcursus: hoe ga je met de online leeromgeving om, wat moet je halen voordat je stage mag lopen etc. Daarbij is het heel erg fijn voor de studenten om een gezicht te zien. Het is namelijk allemaal digitaal, thuis en zelfstandig.
Hoe bevalt haar baan als mentor?
Het sociale aspect bevalt haar heel erg goed en ze babbelt graag, dat valt gelijk op wanneer je haar spreekt. Drie uur per dag belt ze met studenten, dat kan af en toe best lastig zijn aangezien niet iedereen tevreden is. “Was het maar zo’n feest”, zegt ze hierover. Maar het is volgens haar heel erg leuk om mensen goed te helpen en een gestrest iemand gerust te stellen.
Iedere collega heeft zijn eigen voorkeur. Emma vindt bellen heel erg leuk, maar anderen vinden dit weer minder leuk. Studentenmail bevalt haar ook goed, omdat je dan uitgebreidere antwoorden kunt geven dan via WhatsApp. Een mentoruur geven is leuk voor de afwisseling. Eigenlijk is ze overal wel enthousiast over.
Als mentor binnen NTI zijn er volgens Emma een aantal eigenschappen die je goed kunt gebruiken. De belangrijkste hiervan zijn geduld en inlevingsvermogen. Je moet geduldig kunnen zijn, maar je ook kunnen inleven in andere partijen. Verder is humor een belangrijke eigenschap. Emma komt altijd heel ver met een grapje en een beetje gezelligheid. Ze gebruikt hier verschillende tactieken voor. Als mensen boos zijn, dan zegt ze bijvoorbeeld: “Oh leuk je woont in Haarlem! Dat is echt een leuke stad!”, en dan slaan mensen gelijk om. Geduld, inlevingsvermogen en humor zijn dus belangrijk.
Verder heeft Emma haar eigen manier om studenten te motiveren. Vaak hebben mensen een tijd niet meer gestudeerd en zijn weer begonnen vanwege hun werk. Dan hebben ze moeite met bepaalde dingen, zoals het lezen van een heel boek. Dan geeft Emma tips die haarzelf altijd goed geholpen hebben: leer korte stukjes, maak kaartjes met vraag en antwoord, maak spelletjes of lees hardop voor. Als je de tijd neemt voor hen en benadrukt dat ze ons altijd kunnen bereiken voor een peptalk of een vraag, dan zijn mensen gelijk al wat positiever. Het spreken is vaak het belangrijkste.
De meest gestelde vragen
Er zijn een aantal vragen die volgens Emma vaak terugkomen.
- Waar is de link van de online meeting?
- Waar kan ik … vinden?
- Hoe moet ik inloggen?
- Wanneer krijg ik mijn boekenpakket?
Er is voor elke vraag een antwoord, of de mentoren beantwoorden hem zelf of ze sturen de vraag door naar de juiste afdeling om het daarna terug te koppelen naar de student. Het antwoord op de eerste vraag is altijd: “De link staat in je agenda op het dashboard van MIJN NTI.” De antwoorden op de rest van de vragen kunnen elke keer verschillen.
Haar ervaringen als mentor
Emma is volgens zichzelf niet veel unieker dan haar collega’s. Iedere mentor binnen het team van NTI heeft zijn eigen kwaliteiten en vooral zijn eigen aanpak. De USP (Unique Selling Point) van Emma is humor, een student moet minstens één keer gelachen hebben tijdens hun gesprek. Ze kan zelf heel goed inschatten hoe ver ze kan gaan en wanneer het moment er wel is en wanneer niet. Maar volgens haar is humor haar beste kwaliteit, een grapje maken of zeggen dat je iets herkent (wanneer dat echt zo is) kan een gesprek een stuk gezelliger maken. Tijdens haar eigen studieperiode heeft ze veel momenten gehad die studenten nu ook hebben. Daardoor kan ze zich goed verplaatsen in hen.
In de korte tijd dat Emma bij NTI werkt, heeft ze een aantal ervaringen opgedaan. De oudste student die Emma tegen is gekomen is 85 jaar, die niet begreep hoe haar computer werkte. Studenten van die leeftijd volgen vaak een cursus binnen NTI. De jongste student was een jongetje van 10 jaar die hoogbegaafd was. Zijn moeder wilde meer uitdaging voor haar zoon en daarom besloten ze dat bij NTI te gaan doen. Hij wilde graag dierenarts worden, dus heeft een mbo-opleiding tot dierenarts gevolgd.
Toekomstperspectief
In de toekomst gaat Emma misschien nog een cursus volgen. Dit zou dan volgens haar een talencursus zijn, om een taal nog beter te spreken of bij te spijkeren. Hoelang ze bij NTI blijft werken is voor haar lastig te voorspellen. Ze weet nog niet of ze terug wil in de muziekbranche. NTI bevalt haar goed en het werk vindt zij leuk. Uiteindelijk zijn artiesten vele malen lastiger dan de studenten van NTI. Als mentor van NTI kan ze mensen helpen en het geeft haar voldoening als studenten de telefoon ophangen met: “Wat fijn dat je me hebt geholpen, ik kan nu weer verder.” Positieve feedback, iets wat ze miste in haar werk in de muziekbranche.
De tips van Emma:
- Zoek contact met een mentor wanneer je hulp of motivatie nodig hebt.
- Vertel ons waar je mee zit, zodat we kunnen helpen als het niet goed gaat.
- Pak een vaste dag of ochtend wanneer je gaat studeren, vooral als je werkt naast je studie.
- Leer in kleine stukjes en hou het leuk en positief voor jezelf.
- Leer met een groot stuk chocola en een bak sterke koffie wanneer je het zwaar hebt.
- Hou het leuk voor jezelf, dan fiets je er zo doorheen.
Ben je geïnteresseerd in studeren bij NTI?