
HBO-programma Inleiding Social Work
1 Welkom!
Welkom bij de proefles van de opleiding HBO-programma Inleiding Social Work. Door het doen van deze proefles krijg je meer inzicht in wat je kunt verwachten van het studeren bij NTI. Wij vinden het belangrijk dat jij een weloverwogen studiekeuze maakt. In deze proefles duik je in de lesstof en zie je hoe het lesmateriaal eruitziet. Natuurlijk kunnen we in deze proefles maar een heel klein gedeelte van de lesstof behandelen, we hopen dan ook dat dit onderwerp je aanspreekt ;-). Tijdens het doornemen van de lesstof kun je jouw kennis gelijk testen met de meerkeuzevragen!
Succes met de proefles!
2 Proefles
Inleiding
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in deze proefles van NTI! We geven je met deze proefles een kijkje in de lesstof van de startmodule, die onderdeel is van ieder HBO-programma. Je gaat tijdens je opleiding onder andere aan de slag met onze online leeromgeving, waarbij je een weekplanning krijgt, video’s over de lesstof en oefenopdrachten. In deze proefles zie je hoe dat er ongeveer uit zal zien.
De Startmodule
Je begint je opleiding met een startmodule. Deze is ontworpen met als doel jou een vliegende start in de opleiding te laten maken. Daarnaast leer je in deze module alles wat nodig is om op een effectieve manier te studeren en je studie te managen. Belangrijk dus!
Nog even een kort overzicht van wat je gaat doen in deze module en waarom:
- Je leert verschillende leerstrategieën kennen. Waarom? Studenten die leerstrategieën op een goede manier toepassen, zijn aantoonbaar effectiever dan studenten die dit niet doen;
- Je leert iets over hoe motivatie werkt. We besteden hier aandacht aan omdat er momenten zullen komen waarop je wat minder gemotiveerd bent. Door dit te herkennen en erkennen, kan je hier zelf een positieve draai aan geven;
- Je gaat doelen stellen. Studenten die doelen stellen en noteren voor zichzelf, bereiken aantoonbaar meer dan studenten die dit niet doen.
Studeren is hard werken en niemand kan het voor je doen. Het geeft je -als het eenmaal gedaan is- wel een enorm gevoel van voldoening. Ga er dus voor! Wij doen er alles aan om jouw leerproces zo goed mogelijk te faciliteren.
Ik weet hoe je, in zijn algemeenheid, het beste kan studeren.
Ik ben iemand die samenvattingen van de studiestof maakt
Motivatie
Om een studie vol te houden en succesvol af te ronden heb je motivatie nodig. De ene keer is het makkelijker om gemotiveerd te zijn dan de andere keer. Motivatie kent nu eenmaal ups en downs. Het is helemaal niet zo erg als je een tijdje niet zo heel gemotiveerd bent, zolang je jezelf maar weer uit die dip kan trekken.
Video
Hieronder vind je een video waarin motivatie nader wordt uitgelegd. Als je weet hoe het werkt, kun je het gemakkelijker beïnvloeden. Bovendien krijg je tips om je motivatie positief te beïnvloeden. Vergeet niet om aantekeningen te maken over de voor jou relevante zaken, zodat je daarna de vragen kunt beantwoorden.
Open vraag: Je hebt de video over motivatie bekeken. Wat is het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie, en hoe heeft dit effect op je studiegedrag?
Open vraag: Wat motiveert jou persoonlijk om te studeren?
Welke onderdelen van de studie lijken je leuk?
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.
Studieprogramma
Wil je je kennis verdiepen over een specifiek onderwerp, zowel in je werk als in het dagelijks leven? Dan is een HBO-programma een ideale keuze! Hiermee volg je één of meerdere modules uit een volledige HBO-opleiding. Dit HBO-programma is als volgt opgebouwd:
Neem een kijkje in de module: Kernbegrippen Social Work
Deze theorie komt rechtstreeks uit het studiemateriaal van jouw opleiding. Lees de tekst goed door en test jouw kennis met de volgende vragen!
Integraal werken: definities en invalshoeken (literatuur)
Integraal werken is een terugkerend thema in het sociaal domein, waarbij de spanning tussen specialisatie en de roep om samenhang centraal staat. Al in 1974 wees de Knelpuntennota op de voortdurende versnippering in beleid en professies. Sindsdien zijn er golven van fragmentatie en verbinding zichtbaar, met een sterke institutionele versplintering in de jaren ’80 en ’90.
Na de decentralisaties van 2015 ontstond een brede roep om meer samenhang in beleid en samenwerking tussen professionals. Dit leidde tot een focus op integraal werken, waarbij de vraag rijst hoe dit concreet vorm krijgt in de praktijk.
In een aantal recente studies is de verscheidenheid aan definities van integraal werken terug te vinden:
- Van Arum (2018) definieert het begrip in de studie ‘Wat werkt bij integraal werken in de wijk’ als: “het in samenhang en afstemming domein-overstijgend samenwerken aan effectieve en efficiënte hulp en ondersteuning bij hulpvragen van burgers, dichtbij en ter preventie van (of escalatie van) problemen gericht op het zo snel mogelijk, eenvoudig en duurzaam mogelijk oplossen van meervoudige problemen”.
- In het kader van de City deal ‘inclusieve stad’ (2016) wordt integraal werken gedefinieerd als ‘het werken aan – vanuit het perspectief van de burger - nieuwe vormen van ondersteuning voor meerdere problemen, zoals verstandelijke of lichamelijke beperkingen, werkloosheid, armoede, schulden en opvoedings- of psychische problemen.’
- De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) (2017) definieert het begrip als: “het bijeen brengen van allerlei verschillende onderwerpen, perspectieven en belangen om daar vervolgens in samenhang een afweging in te maken.”
- In een studie van de Inspectie van SZW (2016, p.5) naar integrale dienstverlening komen we de volgende omschrijving van het begrip tegen: “Een wijze van dienstverlening waarbij verschillende problemen rond een persoon, gezin of huishouden door twee of meer actoren in samenhang worden opgepakt, waarbij een gezamenlijk doel wordt nagestreefd
De definities van integraal werken overlappen deels, maar verschillen ook. Ze benadrukken de impact op individuen en gezinnen, de samenwerking tussen professionals en de afstemming tussen disciplines als voorwaarde voor samenhang. Er zijn twee perspectieven: integraal werken vanuit de leefwereld van de burger of vanuit de systeemwereld. Daarnaast speelt het ook een rol op beleids- en bestuurlijk niveau.
Veel definities focussen sterk op individuele, probleemgerichte benaderingen. Deze verkenning voegt daar inzichten uit samenlevingsopbouw en welzijnsbeleid aan toe. De WRR (1982) onderscheidt vier doelen van welzijnsbeleid: individueel welzijn, sociale gelijkheid, sociale stabiliteit en sociale integratie. Vooral stabiliteit en integratie onderstrepen het belang van het collectieve niveau bij ondersteuning en ontwikkeling.
In deze notitie ontrafelen we het begrip verder aan de hand van een viertal ‘vensters’, om de bovengenoemde elementen van verdere inkleuring te voorzien. De vier vensters die we onderscheiden zijn:
- het venster van de burger
- het venster van de professional
- het venster van de organisatie
- het venster van beleid en bestuur
Per venster laten we zien wat integraal werken daarbinnen betekent en welke doelen c.q. oplossingen er vanuit het betreffende perspectief te formuleren zijn om vraagstukken in het sociale domein te benaderen. We beginnen nadrukkelijk met het venster van de bewoner omdat dit hét vertrekpunt is om al dan niet in actie te komen.
Podcast: Sociaal werker van het jaar
Sjef van der Klein werd in 2018 uitgeroepen tot sociaal werker van het Jaar. In de podcastserie Kippenvel vertelt hij aan de hand van een concrete casus over zijn werkwijze. Je hoort hoe hij samen met anderen de meest urgente problemen van een cliënt wist op te lossen. Beluister de podcast: Aflevering 8: Sjef van der Klein · Kippenvel (spotify.com) en beantwoord de volgende vragen.
Open vraag: In bovenstaand artikel ‘Integraal werken ontrafeld’ wordt een overzicht gegeven van verschillende definities van integraal werken. Welke definitie is het meest van toepassing op de werkwijze van Sjef van der Klein?
Klik hier voor het modelantwoord
Het venster van de burger
Om ondersteuning op maat te kunnen bieden aan een burger, is het van belang om aan te sluiten bij de behoeften van de burger zelf. Dat kan zijn op één, of op meerdere leefgebieden. Er zijn veel verschillende manieren waarop leefgebieden ingedeeld kunnen worden, bijvoorbeeld in de mate waarin burgers zelfredzaam zijn, anderen ontmoeten, voor anderen zorgen, bijdragen aan de samenleving, in staat zijn betaald werk uit te voeren, en de mate waarin zij financieel gezond zijn (Movisie, 2015). In het 8-fasenmodel (Leeuwen-den Dekker e.a., 2014) worden zeven leefgebieden benoemd, te weten:
- Zingeving: datgene wat de cliënt motiveert om te leven (bijvoorbeeld een levens- of geloofsovertuiging).
- Wonen: woonsituatie van de cliënt.
- Financiën: financiële situatie en bestedingspatroon van de cliënt.
- Sociale relaties: relatie van de cliënt met diens omgeving (waaronder het gezin, de familie, de trajectbegeleider).
- Lichamelijke gezondheid: fysieke gesteldheid van de cliënt en zelfzorg.
- Psychische gezondheid: het 'welbevinden' van de cliënt, inclusief eventueel psychiatrisch ziektebeeld en verslavingsgedrag.
- Werk en activiteiten: daginvulling, zoals werk, sociale activering, vrije tijd, opleiding en
activiteiten.
Bij de beschrijving van de leefgebieden van burgers wordt vaak het 8-fasenmodel gehanteerd. Welke leefgebieden komen hierbij voor?
Open vraag: Om ondersteuning op maat te kunnen bieden aan een burger, is het van belang om aan te sluiten bij de behoeften van de burger zelf. Dat kan zijn op één, of op meerdere leefgebieden. Op welke leefgebieden ging Sjef bij de mevrouw uit de podcast in eerste instantie interveniëren? Gebruik hierbij het 8-fasenmodel.
Klik hier voor het juiste antwoord
Studieplanning
Een module binnen een HBO-programma duurt vaak 10 weken. In de eerste weken verdiep je je in de lesstof met literatuur, video’s en oefenopdrachten, daarna focus je op je examen of eindopdracht (paper).
Hieronder vind je een handige studieplanning die je zelf kunt invullen. Bij NTI krijg je kosteloos studietijdverlenging, dus je kunt de planning flexibel aanpassen en uitspreiden over je studietijd. Uiteraard mag je ook sneller door het programma! Wil je hulp? Onze studiebegeleiders denken graag met je mee!
Download hier de printbare studieplanning
Heb je nog vragen? Of twijfel je over jouw opleiding?
Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs staan voor je klaar!
3 Studeren bij NTI
FlexibelStuderen® doe je bij NTI
Ben jij een vroege vogel, of duik jij liever ‘s avonds laat de boeken in? Met de flexibele opleidingen van NTI kan iedereen, overal studeren. Je kiest zelf je startmoment en bepaalt je eigen tempo. Je krijgt les van topdocenten en wordt tijdens je opleiding begeleid door een mentor. Met jouw online leeromgeving en échte studieboeken studeer je op jouw manier. FlexibelStuderen® doe je bij NTI.
Studietools
Bij NTI gebruik je, afhankelijk van je opleiding, verschillende studietools. Zo ga je aan de slag in de online leeromgeving, gebruik je jouw Mijn NTI en werk je met studieboeken.
Demo online leeromgeving
De online leeromgeving is beschikbaar waar en wanneer je wilt en geeft jou alle benodigde tools tijdens jouw studie. Om een indruk te krijgen van de online leeromgeving kun je een gratis demo volgen. Hier leggen we overzichtelijk uit welke handige hulpmiddelen er tijdens het studeren voor jou klaar staan.
Ben je benieuwd hoe onze online leeromgeving eruit ziet?
Neem een kijkje in de gratis demo
Daarom FlexibelStuderen®:
- Erkende opleidingen, bekende naam
- Studeren met veel persoonlijk contact
- Voordelig studeren, transparant over kosten
- Studeren op jouw moment en jouw manier
- Overal studeren met onze online leeromgeving
- Persoonlijke begeleiding door mentoren en ervaren docenten
- Werkgevers zijn snel overtuigd
Wij zijn trots op onze studenten
Studenten van NTI zijn geen doorsnee studenten. Ze volgen een studie naast hun volle leven; hun baan, gezin, hobby’s en vrienden. Ze bepalen hun eigen weg, gaan ook buiten de gebaande paden en studeren op de raarste momenten en vreemdste plekken. Het zijn doorzetters, vol motivatie. Omdat ze hun droom volgen, stappen zetten, de regie in eigen hand nemen. Ze mogen trots op zichzelf zijn. Wij zijn het in ieder geval.

Wat is jouw volgende stap?
We denken graag verder met je mee! Het starten van een studie is spannend en roept misschien nog wel meer vragen op. Maar wist je dat iets nieuws leren ook bijdraagt aan je levensgeluk? Je verder ontwikkelen is bovendien goed voor je zelfvertrouwen en je hebt natuurlijk aan de eettafel weer iets te vertellen ;-)
Klaar om te beginnen?
Heb je na het doen van deze proefles nog vragen? Of zijn er dingen waar je over twijfelt? Onze studieadviseurs geven je geheel vrijblijvend een persoonlijk studieadvies en beantwoorden al je vragen.
5 Ervaringen
Wat vinden onze eigen studenten van hun opleiding?
Bij NTI streven we naar kwalitatief goed onderwijs dat voor iedereen bereikbaar is. En wie kan dit beter beoordelen dan onze eigen studenten?
Chantal, 47 jaar
"Dit is mijn 2de studie bij de NTI en ik ben nog steeds enthousiast! Er is veel verbeterd vergeleken met mijn eerste studie en het is heel duidelijk wat je wanneer moet doen. Verder heb je veel vrijheid om zelf je tempo te bepalen en is de leerstof duidelijk aangegeven in de meeste boeken. Ik kan studeren bij de NTI van harte aanbevelen!"
Rick
"Prima opleiding! Het niveau is niet te moeilijk, je kunt er lekker snel doorheen werken. Ik vind de stages die erbij horen erg leuk.. zo leer je direct in de praktijk. Over het NTI zelf, ik zou ze zeker aanraden. Contact verloopt netjes en snel, bij vragen regelen ze vrijwel direct alles voor je. Top!"
Irene
"Een goede ervaring over het algemeen. Het thuis studeren bevalt me erg goed en ik vind het prettig dat ik de vrijheid heb om mijn studie zo in te delen zoals het voor mij goed uitkomt."
Sabine